O sculptură din ceară, veche de 500 de ani și atribuită lui Michelangelo, ar putea conține amprenta renumitului artist renascentist, a dezvăluit o nouă analiză.
Michelangelo ar fi creat sculptura din ceară ca un studiu pentru o sculptură mult mai mare pe care o plănuia pentru Bazilica Sfântul Petru din Cetatea Vaticanului, potrivit unui comunicat de presă al BBC Two, care tocmai a publicat noul sezon din „Secrets of the Museum”. Cu toate acestea, sculptura mai mare nu a fost niciodată finalizată, iar acum modelul aparține Muzeului Victoria și Albert (V&A) din Londra.
Denumit „Sclavul”, figurina din ceară a fost expusă, însă specialiștii au mutat-o în timpul sezonului de primăvară neobișnuit de cald din 2020 într-un depozit mai răcoros atunci când muzeul s-a închis temporar din cauza pandemiei de COVID-19.
Cinci luni mai târziu, experții au verificat sculptura și au observat o amprentă nemaivăzută până atunci pe posteriorul figurinei.
Poate că schimbările de temperatură și nivelurile de umiditate au modificat compoziția de ceară a figurinei, ceea ce a făcut ca amprenta să fie mai vizibilă. Având în vedere că Michelangelo ar fi creat sculptura, amprenta este, cel mai probabil, a lui.
„Este o posibilitate interesantă că una dintre amprentele lui Michelangelo ar fi rămas pe ceară. Astfel de urme ar sugera prezența procesului creativ al unui artist”, a explicat Peta Motture, specialist la V&A, citat de Live Science.
Michelangelo a distrus multe dintre modelele sale de ceară înaintă să moară, a mai spus Motture. De fapt, chiar înainte să moară, la vârsta de 88 la Roma în 1564, Michelangelo a ars multe dintre desenele sale, altele fiind arse în 1518.
Nu este cunoscut motivul pentru care și-a ars operele, însă biograful renascentist Giorgio Vasari crede că Michelangelo nu și-ar fi dorit ca oamenii să vadă efortul suprem din spatele operelor sale, acesta dorind să pară un geniu ale cărui lucrări erau perfecte. Ori poate că Michelangelo și-a ars lucrările pentru a preveni plagiatul.
Având în vedere că atât de multe lucrări ale lui Michelangelo au fost distruse, „o amprentă ar însemna o legătură directă cu artistul”, a adăugat Motture.
Pentru a verifica dacă amprenta de pe posteriorul figurinei aparține cu adevărat lui Michelangelo, specialiștii de la muzeu plănuiesc să o compare cu o altă amprentă, de pe o statuie din teracotă din 1530, despre care se știe că are o amprentă a artistului.
Singurele statui de bronz realizate de Michelangelo care există încă, atestate de experţi britanici